Reporting WWII

On Wednesday Professor Mark Connelly from the School of History will be here to begin a series of three lectures on WWII. He knows more about the subject than I ever will and I am delighted that he has agreed to talk to you about it.
In this lecture I simply want to outline the history of British journalism between 1939 and 1945. I shall take over from Mark again when we come to look at the end of the war and the general election of 1945 that followed the conclusion of the fighting in Europe.   

We have seen how some journalists recognised – eventually and reluctantly – their failure in World War One. Between 1914 and 1918 the press had largely abandoned principles of accuracy, balance and holding power to account and played the role of patriotic cheerleader instead. 

Servicemen returning from the horrors of battlefields at locations such as the Somme, Passchendaele and Ypres were often horrified by how little people at home knew of their suffering.  Some felt journalists had betrayed them by encouraging the war effort and offering too little criticism of the political and military hierarchy that kept them in the trenches. 

In World War Two the press was less docile. Film and fiction may have given some of you the impression that the nation simply buckled down and dug for victory between 1939 and 1945. A saccharine-sweet popular view of British history – often reflected in the mainstream modern media and particularly in  right-of-centre newspapers such as the Sun and Daily Mail – is that wartime Britain was unflinchingly united behind the inspired leadership of Winston Churchill.
That is too simplistic. It ignores the extent to which some wartime newspapers questioned government policy and criticised the management of the war effort. This was particularly true of the left wing and Communist press. Two Communist titles- the Daily Worker and the tiny weekly publication The Week were actually banned for a period during the war. Other Labour Party supporting titles – notably the Daily Mirror – came under intense pressure to dilute their criticism.    

When German forces invaded Poland in September 1939 British planning for propaganda and censorship had hardly started. In Germany the propaganda minister, Josef Goebbels, and his Ministry of Propaganda was selling Nazi ideology brilliantly – using newspapers, radio, and film and poster sites in a coherent drive to indoctrinate and impress the German people.

The impact of the Nazi propaganda machine has been a staple of media studies courses for decades. German social theorists of the Frankfurt school saw it as a terrifying lesson in the exploitation and manipulation of public opinion and feared that it might be widely replicated in the democratic nations of the world. 
They overlooked the extent to which Nazi propaganda and censorship worked because it was at the service of a ruthlessly totalitarian state. Getting all media to parrot an identical ideology is nigh impossible in a democratic state. It can only be achieved by the imposition of undemocratic laws. 

But, when war was declared, there were politicians – mainly on the Conservative wing of British politics - who believed that such laws might be necessary. The era of mass communications was still new, and policy on issues such as censorship and propaganda were influenced by crude theories about how the mass of the population might respond to war.

In Power without Responsibility Jean Seaton writes that:

…the whole concept of ‘public morale’, which so preoccupied the government during the war, originated in the 1930s. It was a concept based on naïve, psychological and sociological assumptions; in particular, that individuals’ attitudes and behaviour were peculiarly susceptible to manipulation in the conditions of modern ‘mass’ society.

Influential opinion-formers believed that the success of the dictators Benito Mussolini in Italy and Adolf Hitler in Germany showed that the mass of the people – particularly in towns – would react en masse, panicking or not according to crowd psychology not rational calculation. 

This pessimistic view of the population was reinforced by the assumption that aerial bombing of cities would lead to carnage and panic and that effective propaganda would be essential to sustain morale and avoid defeat. 
On the left of politics – where pessimism about the courage of working people was less prevalent - a parallel fear existed: that the effort and unity necessary to defeat fascism would only be possible through the imposition of some kind of totalitarian government at home. 

Given these beliefs and fears on both wings of British politics you might be forgiven for assuming that a system of rigorous censorship and active propaganda was already in place when Germany invaded Poland in September 1939.  It was not.            
In fact Britain was ill prepared to deal with the question of how news would be delivered and controlled. According to Juliet Gardiner – in my opinion the most accessible living historian of the Home Front in the Second World War (see Wartime Britain – 1939-1945) - the Prime Minister, Neville Chamberlain, and his cabinet colleagues had scant interest in propaganda and censorship.

Responsibility for both was shunted off to a new Ministry of Information which was created only when the fighting started. It was a bureaucratic quagmire, staffed by a rapidly expanding team of academics, civil servants, lawyers and eccentric additions such as the poet John Betjeman, the film producer Sidney Bernstein and a few women, notable among them P.L. Travers, the Australian-born creator of Mary Poppins and the novelist and film critic Eileen Arbuthnot Robertson – then best known for her books including Ordinary Families and Four Frightened People.  
The MoI was based in the Senate House of the University of London – a stark, concrete structure which is still standing today. It is in Bloomsbury, between Malet Street and Russell Square. The architect was an Englishman, Charles Holden, but if you’ve seen it you may agree with me that it bears comparison to the monumental brutalism so favoured by Hitler’s favourite architect, Albert Speer. 

The MoI’s first boss was the Conservative Peer Lord Macmillan – an old-fashioned Scottish lawyer who proved spectacularly unsuited to the job. Among the MoI’s first decisions was to impose a blanket ban on any reports that the British Expeditionary Force – the army sent to France in 1939 to guard against a German invasion – had even been sent.

Macmillan and the 999 staff recruited to staff the MoI soon earned the contempt of journalists. It was not remotely clear whether the Ministry of Information was in charge of the supply of official war news to journalists – or whether it was simply a new layer of bureaucracy interposed between the service departments (e.g. the War Office) and news organisations. 
This confusion caused chaos. In one very early example of ineptitude a reporter who asked to see the text of a propaganda leaflet dropped in crate-loads – literally hundreds of thousands of copies - over Germany by the RAF was told that he was not entitled to receive “information that might be of use to the enemy.” It got worse.

For twelve days in October 1939 thirty two officially accredited war correspondents – located in the French market town of Arras alongside the soldiers of the BEF – found themselves accredited to an army that did not officially exist. 

In his book, The Warcos, the veteran war correspondent Richard Collier writes:

Although the bulk of Lord Gort’s British Expeditionary Force had disembarked in Cherbourg on 10 September the War Office forbade all mention of this. Then on the evening of 12 September the Ministry of Information divulged a painful fact of life: Paris Radio had twice broadcast news of the landing. Accordingly, at 9pm the War Office relented: the existence of the force could be acknowledged. 

Then things got really silly. Collier continues:

Then at 11.30pm, when the main editions of Fleet Street’s papers were already in trains en route to Scotland and the provinces, the War Office abruptly backtracked. The landing of the BEF was still top secret. Newspaper trains already under way must be halted. Posses of police hastened to Paddington, Euston and Kings Cross stations to haul bales of later editions from railway vans. Long after midnight phones all over London rang urgently as editors and proprietors, roused from their beds, lobbied their favourite Cabinet Ministers. At last, at 2.30 am on 13 September, the War Office accepted defeat. The landing – and existence – of the BEF was now official. 
Censorship continued though. Reporters were not allowed to mention the size of the British force or the weapons in its possession. When a Daily Express reporter in France reported that “heavy-tyred camouflaged guns and pontoons set the French people cheering madly” his words were cut from the newspaper. His editor observed that even the most stupid German spy might be relied upon to work out how many soldiers were in a column that moved across France in trucks labelled “40 men.”  
For the correspondents in France life was a huge anti-climax. Like the predecessors in WWI they had been kitted out in officers’ uniforms – each adorned with a gold letter ‘C’ identifying them as officially accredited Warcos. They looked like soldiers – which of course they were not – but they were not allowed to do much journalism either. 
Part of the problem at this stage was that there was no fighting to cover. This was the period known as the phoney-war – also referred to as the Bore War and the Sitzkrieg. Correspondents had little to file except think pieces and colour features. Some of these were absurd. The United Press Agency President, Hugh Baillie, later recalled reading a description of a British officer’s personal servant – his batman – washing the boss’s socks.
An AP correspondent filed a piece about the typical French housewife – Madame Jean Q. Frenchman as he called her – knitting woollens for the soldiers, noting that “Madame has changed her pre-war favourite colours of blue and pink for khaki and beige.”
If British censorship was chaotic and foolish, the French version was utterly absurd. Richard Dimbleby of the BBC, then a 26 year old reporter whose enthusiasm and bustling manner had earned him the nickname “Bumblebee,” managed to arrange a temporary attachment to the French Army. He hoped it might provide some excitement. It didn’t. 

Dimbleby and his heavy radio-recording car drove 300 miles from Arras to the Saar border with Germany so that he could describe the scene at the Kehel Bridge which divided French and German territory. It might have made a compelling piece of broadcasting, but the French censors made sure it wasn’t. They would not let Dimbleby say where he was. Not even that he was in France. 

“For God’s sake,” demanded the future legend of British broadcasting. “What shall I say then? That we are in the front line in the middle of Switzerland?” (Imagine the scene)
Many British journalists later claimed to have detected a mood of complacency among the French forces in that autumn and winter of 1939. In many cases I suspect that was the wisdom of hindsight – but the French high command was deluded about the threat facing it. 

They and the men under their command were sitting behind the Maginot Line – a four hundred mile long mammoth of concrete, steel and gun emplacements that stretched from the Belgian border to the Swiss border. French military planning assumed that it was impregnable. 

As you may know the Maginot line was never put to the test. When the Germans invaded France in May 1940 they circumnavigated it, leaving this vast and hugely expensive fortification redundant and French military strategy in chaos. (* mention de Gaulle)
Meanwhile the chaos in London was becoming more intense. 

The MoI had responsibility for censoring newspapers and radio broadcasts. It said it was concerned with military matters only and promised that it would not suppress opinion or any facts other than those that were likely to be of use to the enemy. But as the RAF leaflet example demonstrates, MoI officials found it hard to decide what was of potential military value.
They were not soldiers, sailors or airmen – but they had people from all three services breathing down their necks. The fighting services did not trust the MoI and they expressed their feelings by telling it as little as possible. When he arrived at the ministry in September 1939 the Chief Press Censor, Rear Admiral Thompson found the Director of Censorship sitting alone in his office and trying to deal with four telephone calls simultaneously. 

Shouting into one of them – on the other end of which was a reporter from the Daily Mail – he announced “No, I don’t know anything about the British Expeditionary Force and if I did I couldn’t tell you. 

You might imagine that the military top brass would have found such incompetent chaos reassuring. But the government did not. The lack of information infuriated newspaper editors and resulted in dull, uninformative newspapers. Unsurprisingly – at a time when many people were frantic to know what was happening – this aroused fairly widespread distrust.

When we are told nothing, many of us assume important information is being concealed. In the senior echelons of government ministers soon began to worry about the harm being done to national morale. 

Only a week after the German invasion of Poland a memo to the Home Office complained that “The people must feel they are being told the truth. Distrust breeds fear much more than the knowledge of reverses. The all important thing for publicity to achieve is the conviction that the worst is known…The people should be told that this is a civilians’ war or a People’s War, and therefore they are to be taken into the government’s confidence as never before…”

It was an idealistic argument - but it did not begin to reflect what was actually happening. In Wartime Britain, Juliet Gardiner explains that:

“Under the Emergency Powers legislation, newspaper editors were in exactly the same position as ordinary citizens. Under Defence Regulation 3 they were prohibited from ‘obtaining, recording, communicating to any other person or publishing any information that might be useful to an enemy.’

Several government department’s had worked together to produce a pamphlet called “Defence Notices” which gave a long list of topics that editors should not allow their staff to write about without advice from the censor. It was circulated to newspaper editors in early September 1939.
In fact press censorship was voluntary. Editors were not obliged to accept the censor’s decisions. If they considered a decision unreasonable they were free to risk prosecution by publishing anyway. Some did. But examples of the issues over which arguments arose give us a good impression of just how cautious the cautious bureaucratic mind of 1939/1940 could be.

Censors objected to publication of a photograph which gave the name of a school at which children were having gas masks fitted. But every child at every school in the country was fitted with a gas mask – so what possible value did that information have to an enemy? If a German spy happened to buy the newspaper he would know nothing more than could be observed by watching children on any street anywhere in the UK.

Another bizarre example of censorship objected to a report that mentioned that the staff of Battersea power station were to play in a football match. According to the censor this might alert the Germans to the existence of Battersea power station and they might proceed to bomb it.  Think about it. If any of you are familiar with the still standing shell of Battersea power station you will know it is huge. 

It was built between 1929 and 1939 by the noted architect Sir Giles Gilbert Scott – who also designed such icons as the red telephone box and Liverpool Anglican Cathedral. Construction was based on methods being used in New York skyscrapers of the era – a steel frame faced with brick – and it was supposed to be huge, monumental and impressive. Its vast chimneys and sheer bulk ensure to this day that it can be seen from the air by a myopic pensioner with a squint. The Luftwaffe really didn’t need newspapers to know that it was there.  
With chaos prevailing – and Fleet Street unimpressed – the MoI’s first boss, - Lord Macmillan - was replaced in January 1940 by Lord Reith – the founder of the BBC. But Reith proved unable to bring decisive certainty to the job. He failed to establish effective relations with the press and offered no lead in the production of morale boosting propaganda. When Winston Churchill replaced Neville Chamberlain in 1940 he replaced Reith with Duff Cooper.
The new government formed by Churchill in May 1940 was a coalition. The Prime Minister disliked socialism intensely. In normal circumstances he would have had nothing to do with Labour politicians. But Churchill knew he needed men with energy and purpose to support him. So he invited the leaders of the Labour Party to join his government of national unity. 

Two of them, Clement Attlee and Arthur Greenwood joined Churchill’s five-man war cabinet,  the inner core of his government charged with preparing the country for defence and ultimately for victory. Ernest Bevin, head of the Transport and General Workers Union, was made Minister of Labour. 
In the summer of 1940 this team issued new regulations which handed the Home Secretary draconian powers to control the press. Most significant among these was Regulation 2D. This gave the Home Secretary authority to ban any newspaper which printed material “calculated to foment opposition to the prosecution to a successful issue of any war in which His Majesty is engaged.” 
Reaction in the House of Commons was not universally compliant. MPs immediately questioned the wisdom of attempting to fight totalitarian regimes with blanket suppression of the very liberty Britain was supposed to be defending. Newspapers added their voice to the campaign of opposition and the government only carried the vote on the new regulations by a majority of 38 votes, a tiny number given that this was a government of national unity.

While persuading the House to accept Regulation 2D Sir John Anderson, the Home Secretary, indicated that he would only use his new powers against titles that actively opposed the war and that he would not seek to interfere with journalism that merely criticised the way in which it was being fought. 

The two communist titles – Daily Worker and the Week – were closed on 21 January 1941. Some academics – including Professor James Curran in Power without Responsibility – perceive this as evidence that ministers found robust criticism intolerable. That is not the whole explanation. Here context is vital.
The British Communist Party of 1940 was largely loyal to the line imposed upon it by the Government of the Soviet Union and the Soviet Union had signed a non-aggression pact with Nazi Germany on August 23rd 1939. That agreement – colloquially known as the Molotov-Ribbentrop Pact after the German and Soviet foreign ministers who signed it – changed utterly the Communist Party’s attitude to Nazi Germany.

Having fought Fascism in Spain and opposed appeasement at home in the 1930s, the Communist Party of Great Britain – which had a membership of about 20,000 in 1940 – was not instinctively hostile to war against Hitler. Its handicap was that it was a member of the Comintern or Third International – the Russian controlled organisation committed to global proletarian revolution.

The Comintern, under direct control from Moscow, adopted a new line of argument from the moment the Molotov-Ribbentrop pact was agreed. It did not change until Hitler invaded Russia without warning on 22nd June 1941 in the military operation known as Operation Barbarossa.

Between September 1939 and June 1941 the Communist Party argued that the Second World War was a capitalist struggle between two imperialist powers – Britain and Germany – and that decent, hard-working people should oppose it as fundamentally inimical to their interests. 

At first the CPGB resisted this. On September 2 1939 its Central Committee announced partial support for a war that it said “need never have taken place” and “could have been avoided…had we had a People’s Government in Britain. The CPGB’s General Secretary, Harry Pollitt, wrote a leaflet called “How to Win the War.” When the pro-Moscow British communist theoretician R. Palme-Dutt invited his comrades to reconsider whether it was in fact a ‘just war’ he was heavily outvoted. 

Moscow was annoyed. Comintern HQ had decreed that party policy would be one of ‘revolutionary defeatism’ (based on the notion, first articulated in the First World War, that for a communist in a war between capitalist powers, the main enemy is the class enemy at home).  It required workers in every ‘bourgeois nation’ to work to ensure their own country’s defeat. This, it believed, would help to create a revolutionary situation. 

In mid-September 1939 a CPGB representative called Dave Springhall went to Moscow and returned with instructions. The war was an imperialist war to which no good communist should give support. To their credit, members of the Central Committee of the CPGB argued for forty eight hours about whether to obey Moscow’s instructions – but in the end their instinct for loyalty to what was then the world’s only existing Marxist state was greater than their loyalty to the UK.     

One of three dissenting voices who argued to ignore Moscow and continue supporting the war was John Campbell, the editor of the Daily Worker. He had to give up his editorship, and from then on the Daily Worker parroted the party line that “This is not a war for democracy against fascism… [It] is not in the interest of the people of Britain, France and Germany.”

This earned the paper the contempt of Labour and Conservative ministers. The domestic security service, MI5, worried that Moscow would be able to use British Communists as a fifth column in the event that Russia decided to fight alongside Hitler. The ban on the Daily Worker   was, I suggest, an unavoidable consequence of the CPGB’s decision to support the line dictated from Moscow.  You may think it was an example of intolerable interference in Press Freedom. 

We can debate this at our seminar tomorrow in preparation for which please read Chapter 6 of Power without Responsibility “The Press under Public Regulation” and relevant parts of the chapter entitled “The Enemy Within” in Juliette Gardiner’s Wartime Britain. I’d like two volunteers to make the case that the Daily Worker deserved to be banned and two to oppose it.   

Whether the ban was a grievous example of censorship or a sensible step taken in the national interest, The Daily Worker was banned on 21 January 1941 not to reappear until September 1942. In the House of Commons only eleven MPs signed a motion objecting to the ban. The Newspaper Proprietors Association backed it – as did many newspapers. A leader in the Daily Telegraph defended the government’s decision, arguing that:

Freedom of opinion and discussion in the Press are at the foundation of democratic institutions; and the long hesitation of the Government to interfere with the injurious activity of the Daily Worker is a recognition of the fact. But this is no case of ordinary criticism of the government, which is the birthright of any citizen of a democratic country. This organ of Communism has existed to serve not British but alien ends by the systematic publication of matter intended to prevent the nation’s survival…If the Daily worker had attempted to carry on its subversive work in Germany, it would not merely have been suppressed. Those responsible for its publication would most likely have been beheaded.

The grim warning about the fate of anti-government activists in Germany was accurate. Those who found the courage to oppose Hitler by publishing anti-Nazi arguments really were beheaded. That was the fate of the White Rose – a group of students from the University of Munich who called on Germans to oppose their government. The six core members were guillotined in 1943.  I think every well educated student should know about them.  They were incredibly brave.

Critics of the ban point out that irrespective of any ideological considerations, the Daily Worker was a tiny circulation newspaper responsible for less than 1% of total national daily circulation. They argue that it had little influence on public attitudes and was banned because ministers found it infuriating. 

Senior politicians were furious. The Daily Worker was not a subtle opponent. At a time when the support of Labour politicians might have helped it to avoid a ban – just as their support later helped it gain permission to publish again – it published a series of vituperative insults including a cartoon of Ernest Bevin, the Minister of Production, as a fat cat in the pay of capitalist bosses. Bevin – who is not to be confused with Aneurin Bevan the leading figure on the Labour Left in wartime and subsequently Secretary of State for Health at the foundation of the NHS – was deeply offended. 

But the idea that personal sensitivity took precedence over real concern for industrial stability in the decision to ban it does not entirely convince me.  I think it ignores the CP’s attitude towards the war. It also overlooks specific evidence of what the newspaper was trying to achieve when it was banned.

It had organised People’s Conventions to promote its case for industrial militancy in war time and there was cross-party concern that it hoped to reduce the efficiency of crucial industries. A Scottish edition, launched in Glasgow in November 1940, had extended its reach among industrial workers. 

In its final edition before the police arrived to close the paper and sequester its rotary printing presses declared that shortfalls in war production were “due to the reckless profiteering and incompetence of the ruling class,” and asserted that “The Daily Worker can prove that more working hours have been lost in some factories as a result of mismanagement than in all the strikes of recent months.” It did not get the chance.
The reasons for the ban on the Daily Worker are still controversial. The reasons for government harassment of more mainstream left-of-centre newspapers such as the Daily Mirror and Sunday Pictorial are less so. These titles were pro-war, and their journalism made that plain, but they were not always pro-government – and they made that equally apparent.

The Daily Mirror had opposed appeasement before the war and it had supported Churchill as the replacement for Chamberlain in May 1940 on the grounds that he would be a more effective war Prime Minister. So far so good as far as ministers were concerned. But the paper insisted on continuing to hold government to account. If the war was being fought to defend democracy against totalitarianism then the Mirror and the Pictorial insisted on doing their democratic duty while the fighting continued. 

Sniping began in 1940 and got worse in 1941 and 1942. When Singapore fell to the Japanese in February 1942 the Sunday title complained that “There are too many ministers definitely not of the stuff of which war-winners are made. And the country cannot afford political passengers.”

At about the same time the Mirror published a column in which one of its writers described senior Conservative members of the government as “brass buttoned boneheads, socially prejudiced, arrogant and fussy.” It also began to make controversial demands for post war political reform, reconstruction and welfare. 

All this was enough to infuriate Churchill who complained to Cecil King, the Mirror’s most influential director, about “a spirit of hatred and malice against the government…which surpasses anything I have ever seen in English journalism.” In one Cabinet meeting the Prime Minister accused the Daily Mirror of ‘trying to rock the boat’ and demanded ‘firm action to deal with this menace.”
 

He was opposed by Herbert Morrison, the new Labour Home Secretary who argued the case for press freedom and supported the view of Daily Mirror journalists who believed that they were serving the best purposes of democracy by offering loyal opposition to a government of national unity. 

Efforts to influence the newspapers’ editorial policy were made in private meeting with directors and via the Newspaper Proprietors Association. Both titles stuck to their guns – but a cartoon that offended the Labour ministers in the government as much as the Conservatives brought them very close to suffering the same fate as the Daily Worker.

The Zec cartoon which appeared in the Daily Mirror of March 6th 1942 was to become the most controversial of the war. It depicted a torpedoed sailor adrift on a raft in a black empty sea above the caption, “The Price of petrol has been raised by a penny. Official.”

The cartoonist intended it as a stark warning not to waste petrol. He hoped to draw readers’ attention to the appalling risks sailors faced every time they brought fuel across the Atlantic. The message was essentially; don’t make these poor blokes risk their lives in vain. Treat every drop as precious.  There is evidence that most readers understood it that way. Ministers did not.
The war was not going well and ministers were feeling vulnerable. With their backs to the wall – in their own assessment - the cabinet interpreted Zec’s drawing and the accompanying caption as a suggestion that they were allowing oil companies to inflate their profits at the expense of sailors’ lives. 

Herbert Morrison summoned the Mirror chairman and its editor and told them that the cartoon was, “Worthy of Goebbels at his best.” He said that “Only a very unpatriotic editor would pass that for publication” and added that “Only one with a diseased mind could be responsible for the Daily Mirror policy.”

Churchill wanted the Home Secretary to use Regulation 2D to ban the newspaper as he had banned the Daily Worker. Morrison now amended his predecessor’s promise that newspapers would only be banned for opposing the war  – not for criticising its conduct – by telling MPs that Regulation 2D gave him the right to ban pro-war papers which undermined the war effort. They did not need to intentionally oppose the war. “Reckless and unpatriotic indifference’ to the national interest was enough.”

The Mirror’s senior management was left in no doubt that their newspaper would be suppressed unless they changed its editorial policy. But this time MPs were not content to let the Cabinet get its way. Labour and Liberal MPs demanded a Commons debate and spoke passionately in support of the Mirror and press freedom in general. 
Other newspapers also came to the Mirror’s support. The Daily Herald denounced the government interpretation of the Zec cartoon. The Daily Express said the Mirror should be taken to court and given a chance to defend itself - not arbitrarily banned under the emergency regulations. The Times warned that the government’s attack on “one newspaper will in no way deter the rest from the discharge of their duty.” Only the Daily Telegraph approved of the threatened closure. 
The Mirror was not closed. 

But censorship was not the only barrier to good wartime journalism. With the country isolated after the fall of France and merchant shipping under constant pressure from German submarines – the U-Boats – the wood pulp needed to make paper was in short supply – and government needed a lot of it to print war time necessities from ration cards to weapons instruction pamphlets.

Most national newspapers were reduced to just six pages early in the war and later that fell to four. In June 1940 circulation was pegged to existing levels – i.e. newspapers were not allowed to print more copies than they could prove they already sold. There was to be no great wartime contest for new readers. In fact, some editors concluded that the best approach was to serve existing readers as well as possible and abandon any hope of new sales. 

This was the policy of the Times, Daily Telegraph and Manchester Guardian, each of which managed to print between and ten pages throughout the war – but only by severely limiting circulation i.e. they used their paper ration to print a relatively small run of large newspapers instead of churning out lots of small ones.

Even then – space was tight and with most readers anxious for war news the number of column inches given over to pre-war staples such as theatre reviews, sport and puzzles had to be slashed. The one exception was astrology. Four out of five people in early war time Britain professed to have some belief in the stars and the mass market newspapers and magazines continued to dedicate space to astrologers. 

 (Note – it says quite a lot about astrology that interest tailed off as the outcome of the war became easier to predict. i.e. people seem to have used the astrologers’ drivel to boost their morale while this country had its back to the wall, but once the Germans started to be driven back by Russian, American and British forces the gobbledygook of astrology lost some of its allure.)

Paper shortage was not the only problem. Many journalists were young men and so liable to be conscripted into the armed forces. Juliet Gardiner records that by 1943 well over a third of the nation’s 9,000 journalists were either in the forces or doing some other war work that took them away from reporting. As allied victory grew more likely correspondents were granted permission to report from the battlefields – and many went. Fifty were killed doing their jobs.   

British newspaper correspondents at home and abroad did excellent work between 1939 and 1945. The same is true of Americans. We will take a look at some examples – Peter Richie Calder and Ernie Pyle – in future seminars. But the real media winner in war time was BBC Radio.  We will take a detailed look at that topic in our next seminar in preparation for which please read “Broadcasting and the Blitz” by Jean Seaton (Chapter 9 of Power without Responsibility) 

