The Press Barons

As we’ve seen, newspapers almost unanimously supported the war effort between 1914 and 1918.  So effective was their self-censorship – as well as the formal censorship imposed upon them – that soldiers returning from the front were stunned to discover how little people at home knew about the horrors they had witnessed. 

Home had changed too. Government had expanded to take a more direct role than before in peoples lives – setting up new ministries such as the ministries of Labour and Health. Along with the idea that government might intervene to help people came new expectation of reform. 

In 1918 a new Education Act made schooling compulsory up to the age of 14. There was further democratic reform too. The Representation of the People Act 1918 gave the vote to all males over 21 and to women over 30 who were ratepayers or wives of ratepayers. 

People appear to have acknowledged that some loss of personal freedom – on a temporary basis – was acceptable while the fighting continued. But once it was over there was an expectation that change should come. 

Out of all the parliamentary reform Bills; this Act enfranchised the largest number of people. The electorate trebled to 21 million, although it is worth noting that women had to wait another ten years – until 1928 – for the same voting rights as men. 

It was no longer possible to deny the vote to working class men who had risked life and limb – and who had seen many comrades killed. Women had contributed to the war effort too and now, for the first time, female voters came to account for 40% of the electorate.  

This expansion in the number of ordinary people eligible to participate in the democratic process boosted a process that had already become apparent – and of concern to the establishment - during war time.  Britons were beginning to think of society in terms of ‘them’ and ‘us.’ – ‘Us’ being the industrial and agricultural workers, returning soldiers and sailors, and ‘Them’ the government and big employers.

It is easy to exaggerate the spread of socialism in war time. 1917 had seen industrial disputes – some perhaps inspired by the Revolution in Russia. But victory over Germany restored a sense of national unity, albeit one much less robust than had existed in the naïve and heady days of 1914. 
Still mass suffrage and spreading awareness of class distinction would see the Labour Party grow rapidly between the end of the First World War and the beginning of the second. This was the period in which it replaced the Liberals as a party of government.   
People wanted acknowledgement of the sacrifices they had made – a desire perhaps best expressed in Prime Minister David Lloyd George’s pledge to build “Homes fit for Heroes” i.e. new housing to provide clean, family accommodation for men returning from the war, their wives and children.  

Abroad Britain faced still more intense change. The Russian Revolution had frightened ruling classes throughout Europe, but Britain faced rebellion closer top home. There had been an uprising in Ireland in 1916, and in 1918 the pro independence, republican party Sinn Fein, won 72 out of 101 Irish seats at Westminster. 

Instead of travelling to London the Irish MPs declared a Republic and war followed between the Irish Republican Army – the original IRA – and the British Army. The Irish Free State comprising Ireland without the six counties of Ulster came into existence in 1922. 

India was stirring too – with demands for representative government.

For a little more detail – if you want it – read Britain in 1918, the final chapter of Hugh Cunningham’s Challenge of Democracy. Today I intend to deal with journalism between the wars.   
The period is often called the era of the press barons. This was the time when a Prime Minister, Stanley Baldwin, became so incensed by newspapers’ efforts to dictate policy that he invited voters to choose between him, an elected politician, and the demands made by titles he deplored as:

“…the engines of propaganda for the constantly changing policies, desires, personal wishes, personal likes and personal dislikes of two men … What the proprietorship of these papers is aiming at is power, but power without responsibility—the prerogative of the harlot throughout the ages.’
Baldwin made that now famous complaint in 1931. The two men were Lords Beaverbrook and Rothermere, the owners of the hugely influential Daily Express and Daily Mail, (among other titles). Their estimation of their own importance and influence was not far removed from Baldwin’s.
This was a time when newspapers felt bold enough to instruct politicians, and their proprietors were so arrogant that they felt entitled to launch political parties of their own when the parties that already existed refused to do as they were told.
Indeed: it was a period marked by a distinct change in the relationship between the press and political parties. In the past newspapers had tended to support one or other of the parties in parliament. And parties had sought to control newspapers – sometimes through direct financial investment.

Now the largest newspapers grew sufficiently powerful to consider themselves independent of the political parties. I do not always agree with Professor James Curran, but he is right to assert that, at this time:

“What actually made the more notorious press magnates fundamentally different from their immediate predecessors was that they sought to use their papers not as levers of power within the political parties, but as instruments of power against the political parties. The basis of the establishment’s objection to men like Rother mere and Beaverbrook was not that they were politically ambitious, but that they were politically independent.”
From a commercial perspective it is not hard to grasp why the biggest of the press barons were powerful people. The combined circulation of national daily newspapers rose from 5.4 million in 1920 to 10.6 million on the eve of the Second World War in 1939. 

For the first time they overtook the sale of local daily newspapers. And, with increased sales came increased advertising revenues – the steady stream of money that secured the barons’ independence. In Professor’s Curran’s estimation:

“The enormous expansion of advertising weaned the national press from dependence on political parties. An independent ‘fourth-estate,’ prematurely announced in the mid-nineteenth century, came much closer to reality under the press barons.”
Who were these men? To be strictly accurate there were four major press barons in Britain in the era between the two world wars. In 1937 they owned between them daily and Sunday newspapers with a combined circulation of more than 13 million copies – nearly one in two of the newspapers sold. They were Lords Beaverbrook, Rothermere, Camrose and Kemsley. 

The latter pair were brothers, William and James Berry, who were ennobled as Viscount Camrose (1879-1954) and Viscount Kemsley (1883-1968). They built newspaper groups which, at various times, included the Times, the Daily Telegraph and Sunday Telegraph, the Financial Times, the Graphic, the Daily Dispatch, the Daily Sketch, the Manchester Evening Chronicle and the Sunday Chronicle. 

At the peak of their influence they controlled two national and six provincial morning papers, eight provincial evening papers, eight provincial weeklies and about seventy periodicals.

Beaverbrook and Rothermere were the really major players: men who believed their status as owners of national newspapers conferred upon them the right to dictate national policy.      
Harold, Viscount Rothermere, owner of the Daily Mail, was the younger brother of the Mail’s founder Lord Northcliffe. He inherited control of the Associated Newspapers group in August 1922 when his older sibling died, aged 57 and almost completely mad. 

Northcliffe – the egomaniacal genius - ended his days living in a wooden chalet on the roof of his London house and looked after round-the-clock by three male nurses. Writing in the Daily Express his friend R.D Blumenfeld said of him:
“The classes enfranchised in the late nineteenth century at last found a medium of instruction in public affairs and a method of making their opinions felt – not once every five or six years but continuously from day to day. Such an achievement ranks Northcliffe finally among the makers of history.”

That assertion of Lord Northcliffe’s role as an agent of popular democracy deserves to be taken with a pinch of salt. But he was certainly the prototype press baron. Lord Northcliffe’s staff called him “the Chief.”  He was capricious, bullying and eccentric. 
Northcliffe sacked men for fun – once firing an employee because the man said he was happy in his job.  Northcliffe replied “Then you’re dismissed – I don’t want anyone here to be content on £5 a week”
Piers Brendon writes that:

“It was said in Fleet Street that he sucked journalists’ brains and then threw them away... In Northcliffe’s ‘Yes Man’s Land,’…, ‘sickening scenes of subserviency’ took place, which both delighted and revolted him. One journalist wrote that ‘the regime resembled a petty German court with its heel-clickings, grovellings, slander, espionage and jealousies of those who so desired to bask in the sunshine of patronage.” 

But Northcliffe was, as we’ve seen, a genuinely talented newspaper man. It was widely assumed that his brother was not. 
Harold, Lord Rothermere, had been business manager throughout Northcliffe’s ownership of the Daily Mail. He was thought to lack his elder brother’s editorial acumen and to be more interested in the financial than the political aspects of journalism. In fact he proved to be more than a bean counter. 
In Piers Brendon’s words…

When he stepped out of the long shadow cast by Northcliffe, Rothermere proved just as anxious to use his papers for political purposes. In his choice of causes, however, Harold was less judicious than Alfred. He flirted with fascism, urging Lloyd George and Oswald Mosley to become dictators at                                                                                                                                                                                                                                           home, and supporting Mussolini and Hitler abroad. And he involved himself as a vacillating junior partner in the fiasco of Lord Beaverbrook’s Empire Free Trade campaign (of which more later.)

Rothermere also mounted an inexplicable campaign against the territorial injustice of the Treaty of Versailles to the Hungarian people – an eccentric commitment that saw a group of Hungarian monarchists offer him their country’s crown. He refused but was privately delighted to have been asked. 

Piers Brendon notes that the bizarre offer was 

“…a tribute to the legendary power which shone like an aureole around the press barons in their golden age.”

If it shone around Lord Rothermere, then it did so still more brightly around the Canadian born owner of the Daily Express, Lord Beaverbrook. 

Beaverbrook was a Presbyterian raised in the austere ethic of the Church of Scotland. He liked to recite a verse that suggested he believed in the Calvinist doctrine of predestination. . 

I know that God is wroth with me

For I was born in sin,

My heart is so exceeding vile,

Damnation swells therein.

Awake I sin, asleep I sin,

I sin with every breath, 

When Adam fell he went to hell,

And damned us all to death. 
William Maxwell Aitken – Max as he was always known – was born to a prosperous family in Newcastle, New Brunswick in 1879. He founded his first newspaper, The Leader, when he was only thirteen, but was ordered to close it by his father who was furious with young Max for breaking God’s law by working on a Sunday.  
He began his business career in his native Canada as a financial entrepreneur – selling bonds, doing deals and piling up profits. His first flirtation with newspapers came about when he realised that they could, if carefully cultivated, be helpful to his commercial ambitions. In fact, he was so impressed by their usefulness as business tools that he tried to buy one – the Montreal Gazette         

In 1910, already very rich, he came to Britain, determined to make his name in the country from which his family had emigrated. Max believed absolutely in Empire. He was a fervent Empire patriot. His first British adventure involved using his charm and wealth to get himself elected as the Conservative MP for Ashton-under-Lyme. 
Involvement in politics encouraged the future Lord Beaverbrook to renew his interest in newspapers. He craved the power to help his friends, wound his enemies and cement his social status. 

His opportunity came in 1911.

The Daily Express had been founded in 1900 by Arthur Pearson to challenge the Daily Mail. By 1911 it was deep in debt, Pearson had gone blind and the editor, R.D. Blumenfeld, appealed to Max Aitken to rescue it. This Max gleefully did, with a combination of his own cash and Conservative Party funds.
He controlled the newspaper from 1912 although he did not become the legal owner until 1916. Even then he concealed his involvement from the public. At this stage in his career he believed it easier to exercise political influence via a newspaper if the electorate did not know exactly who owned it. 

In this guise Max Aitken and his Daily Express were heavily involved in the wartime political intrigue that saw Asquith replaced as Prime Minister by David Lloyd George. Margot Asquith referred to her husband’s removal from power as a triumph of “light principles, heavy purses and a large controlled press.” Beaverbrook would later boast of it as the greatest thing he ever did.     

It certainly gave him an appetite for political interference (and won him ennoblement as a Peer of the realm). The beneficiary of his efforts recognised that Beaverbrook was potentially dangerous. Lloyd George worried that, in Piers Brendon’s words: 
“The press barons could…tear his coalition apart…So he contrived to give them office without power.”

In 1918 the Prime Minister appointed the owner of the Daily Express head of the newly created Ministry of Information. The novelist H.G. Wells joked that the ministry was invented “to prevent Lord Beaverbrook from becoming to well-informed.” It seems to have worked.

Partly out of snobbery, the intensely Aristocratic Foreign Office denied him access to the information he needed to do his job. Beaverbrook hated it. He was delighted when the end of the war allowed him to step down and the Ministry of Information was wound up.

Now he took a fateful decision. Never again would he accept a job that limited his independence. He wanted the freedom to influence powerful politicians – not the responsibilities associated with actually being one. 
This came as a nasty surprise to the Conservative Party – which had helped Beaverbrook purchase the Express and still owned a minority share in the newspaper. They expected him to do the traditional job of party-supporting proprietors: i.e. to profess independence in public (the readers liked that) but to toe the party line behind the façade. 

But Beaverbrook was finding newspaper ownership more exciting than conventional politics. One historian of the press observed that sex was his ‘social champagne’ (Lord Beaverbrook had an interesting variety of mistresses) but journalism was his ‘political whisky’ – the strong stuff he could not do without. 

Beaverbrook put it simply. He said:

There is surprise after surprise for the man who is connected with a newspaper. Every day a newspaper grows more exciting.”

He soon demonstrated how exciting he could make life for his Conservative allies by rejecting any role as a party propagandist in favour of pursuing the policy he described as “my only quest…the holy Grail of Empire.” Accused of disloyalty by the Conservatives he declared that a press baron must have “complete independence.”

He intended to use it to exercise political power in his own right. Initially the Express simply championed the Empire and lambasted ministers and governments that showed any hint of weakness in their imperial faith. But in 1926 Beaverbrook began to contemplate a more direct form of political power. 

Provoked by his intense dislike of the new Conservative Prime Minister, Stanley Baldwin (the man who would, five years later, accuse him of exercising the prerogative of the harlot), Beaverbrook made an extraordinary speech in which he talked, frankly, about his desire to make and break governments. He explained what he called the “efficacy of the weapon of the Press” in these terms:
“When skilfully employed at the psychological moment no politician of any party can resist it. It is a flaming sword which will cut through any political armour…That is not to say that any great newspaper or group of newspapers can enforce policies or make and unmake Governments at will, just because it is a great newspaper. Many such newspapers are harmless because they do not know how to strike or when to strike. They are in themselves unloaded guns. But teach the man behind them how to load and what to shoot at, and they become deadly. It is only genius which can so load and point. The risks of its control are therefore limited seeing that genius is rare. And this is well for if it ever fell into the hands of a thoroughly unscrupulous man of genius, there is no limit to the harm it might do. It might become a power which would have to be curbed at all costs.” (Quoted in Brendon, P 161)

Clearly, Beaverbrook considered himself a genius. So, we may reasonably assume, did Lord Rothermere, who talked equally cheerfully about bringing down elected politicians and was responsible for revising Beaverbrook’s speech.

By the 1930s though it was Beaverbrook’s Daily Express not Rothermere’s pioneering Mail that held the whip hand as an organ of influence. During the 1920s it hard challenged the Mail’s dominance. In 1935 it was ahead with a daily circulation of 2 million – the largest in the world at the time. 

Now it would be misguided to imagine that Beaverbrook and Rothermere aimed exclusively at political influence. Had that been the case they might have ignored the commercial aspects of journalism to the detriment of the circulations they needed to sell high-value advertising. Neither was guilty of any such folly. 

Beaverbrook always read the American newspapers for ideas. He was not a great journalist in the way Lord Northcliffe had been – but he knew how to copy what worked in terms of style and content and he had a sharp eye for news. 

From the beginning he intended the Express to achieve mass circulation – and he borrowed from rivals every technique he thought might help. Piers Brendon describes him “snatching and matching appropriate parts from the bodies of his rivals and galvanising the new carcase with his own abundant energy.”
He was a capricious and often nasty employer. He dictated letters to his secretary naked except for a panama hat, interviewed employees while he was sitting on the toilet and called his editors to interfere in the content of the next edition at any time of day or night. Sometimes the muffled sound of a woman giggling could be heard in the background. On these occasions it was widely assumed that Beaverbrook was bullying in order to impress a girlfriend. 
He was wildly unpredictable – at one moment a volcano of bad temper spreading molten fury over his minions, the next a compassionate and generous friend. One loyal employee described the Chief as possessing:

“…the genius of planting his boot in your pants and at the same time playing a tune with his hand on your heart-strings.”

Charles Wintour, editor of the Evening Standard which Beaverbrook also owned, said:

“He was an immense mixture of malice and fun, and sometimes the malice got totally out of hand – though he would undoubtedly regard the malice as fun.”         
The result was a populist, entertaining, often gossipy Daily Express. It was concerned with politics – but certainly not to the exclusion of stories about money and sex - though the latter was always treated decorously in deference to his Lordship’s Calvinist upbringing.
In 1947 Beaverbrook would tell the first Royal Commission on the Press that he ran the Express   
“…purely for the purpose of making propaganda and with no other motive.”

But disreputable as that pompous claim might sound, it was also a silly lie. He ran the paper to make money.  So did Lord Rothermere at the Daily Mail. Newspaper marketing campaigns in the 1920s and 1930s were aggressive and continuous. They included insurance schemes and free gifts ranging from kettles to silk stockings handed out to people who took up subscriptions. 

The logic was plain. More advertising required more pages. More pages required more stories to fill them – and more stories meant more journalists. All of which combined to make newspapers more expensive to produce. In order to keep the cover price down the press barons had to increase their circulations if they were to remain profitable.  
But despite the relentless demands of commerce, the political ambitions Beaverbrook articulated so boldly in that 1926 speech were never far from the surface. 
Lord Rothermere began telling government what to do in 1919 when he launched a campaign against “squandermania” – essentially a demand that government should cut the public spending to which it had become committed in wartime, sell-off publicly owned enterprises  and get back to the type of capitalism that had existed pre 1914. 
When the coalition government refused to follow the press baron’s orders Rothermere took a first step into electoral activity. In 1921 he created a political party - the Anti-Waste League – and backed it in parliamentary by-elections. Three MPs were actually elected on the Anti-Waste ticket.

Anti-Waste was a short-lived idea. It was soon overtaken by events and Rothermere killed the party off in 1922. But he and Beaverbrook had got the appetite for direct political involvement – using their newspapers to promote the cause of candidates who backed their editorial lines.

Beaverbrook’s former friends in the Conservative Party resented it. In 1924 Stanley Baldwin gave an interview in the People in which he said:

“I am attacked by…Lord Beaverbrook and Lord Rothermere. For myself I do not mind. I care not what they say or think. They are both men that I would not have in my house. I do not respect them. Who are they?...The Daily Mail is dead; it has no soul. Northcliffe, with all his faults, was a great journalist, with a spark of genius. But this man!   

It was not the best way to make friends with the over-mighty duo and, given Beaverbrook’s lifelong fixation with Empire, it is not surprising that the Barons chose as their next private political cause one that Baldwin disagreed with: the idea that an Empire Free Trade Zone could be the solution to the economic difficulties facing the country during the severe recession that hit the economy after the Wall Street Crash of 1929. 

Here a brief summary of British economic performance post 1918 may be helpful. Britain emerged from the First World War with a deteriorating balance of trade. The war had shifted industry away from the manufacture of consumer goods into sectors essential for the war effort. 

At the same time this country had stopped supplying many of her overseas markets in order to concentrate on domestic requirements and, as a result, competitors, chiefly America and Japan, stepped in to supply countries that had been Britain’s customers. 

This created a deficit on visible exports e.g. coal, steel and textiles. In the past Britain had covered such deficits with invisible earnings – but by 1918 America had replaced the UK as the world’s largest creditor nation.

At the same time government expenditure had grown substantially to cover the costs of social programmes launched in war time and to repay debts incurred. This might not have mattered if politicians had not been so obsessed with achieving a balanced budget – but they were. And so, at a time when state spending might have stimulated 

demand and aided growth, ministers sought to repay debt rather then investing.

As Martin Pugh writes: 
“British policy-makers were overwhelmingly anxious for a return to the pre-1914 era when Britain had been central to the world’s trade…This reflected their essentially internationalist, Victorian view of British interests; to them it seemed self-evident that the country’s prosperity lay in the traditional staple industries on which the industrial revolution had been based; and since these relied upon export markets it was necessary to restore the smooth functioning of the pre-war world system.” (State and Society P187) 
Unfortunately the world had changed in ways that made that impossible. In Martin Pugh’s words again:

“It would be misleading to think of the interwar economy as a period of unrelieved depression. In the immediate post-war years, for example, the high family incomes engendered by wartime produced a considerable demand for consumer goods that had been unavailable for four years. Businessmen enthusiastically abandoned war production and attempted to switch resources into domestic goods once again; there was rapid restocking and some unwise speculation. But in the summer of 1920 the boomlet collapsed suddenly as industry realised it had put too many goods on the market and had not recovered its foreign customers. By 1921 unemployment had leapt to 2 million or 17 per cent of the insured Labour force. The subsequent recovery proved to be slow, leaving unemployment between 1 and 1.5 million throughout the 1920s. After the 1929 Wall Street Crash the economy deteriorated again and unemployment reached three million by 1932.” (State and society P189)
This was the backdrop to the press barons most aggressive campaign yet. Beaverbrook explained the idea in a pamphlet published under his own name in October 1929. He wrote;

“The foodstuffs that we need in this country could all be raised either on our own soil or in the British Dominions, colonies or Protectorates. The coal, machinery and textiles that the increasing populations of our new territories overseas demand could be supplied by the mines and factories of Great Britain and its Dominions.”  

The idea was to create an Empire Free Trade Zone – in effect a giant area of special privileges inside which Britain would buy and sell goods and produce with its colonial territories. Despite the name it really meant abandoning free trade in favour of a giant protectionist zone. Britain would turn its back on competition with industrial powerhouses such as America and Japan and prosper by trading on privileged terms with dependent nations and territories.  

At this stage the link between the two press barons was exceptionally close. They were behaving like allies not competitors. One critic – the future Labour Home Secretary Herbert Morrison, accused them of doing more than anybody else to destroy the influence of the Press and compared called them “two specimens of the Lloyd-Georgian aristocracy”  

Clearly the newly powerful Labour Party did not like them – you will recall the role of the Daily Mail in the Zinoviev Letter at the time of the 1924 General Election. So their Lordships hoped the Conservatives might embrace them – which, given Beaverbrook’s record of disloyalty, was not exactly likely. 
And it did not happen. Labour won the 1929 General Election – benefiting from their commitment to tackle unemployment and the votes of newly enfranchised women voters to win 287 seats to the Conservatives 261 and the Liberals 59. 

The Press Barons were pleased. Beaverbrook said “I rejoiced in Baldwin’s downfall. I wanted the defeat of the government because I believed it was bad.”

Now he and Lord Rothermere tried to convert the Conservative opposition to the cause of Empire Free Trade. Clearly relations with Stanley Baldwin were poor – so Beaverbrook championed the cause of Winston Churchill. Unfortunately, from the Express owner’s perspective, the future war leader was hardly m ore popular in the Tory Party than Beaverbrook himself. Churchill had crossed the floor of the House too often. Was he a Liberal or a Conservative at heart? Party bigwigs regarded him as a maverick. Not the chap to lead them back to power against the socialists. 

So, Lord Rothermere came up with an astonishing suggestion on behalf of his friend Lord Beaverbrook. Max himself should become the leader of the Conservative Party. The idea was first mooted in a column by Ward Price, a famous foreign correspondent, in the Sunday Pictorial part of Rothermere’s newspaper empire.

In the context of a furious attack on Stanley Baldwin for having given the vote to “millions of flappers who promptly helped to put the Socialists in office,” Price went on to insist that Baldwin must now be replaced.

“The conviction is fast spreading among Conservatives that their next leader must be found outside the established hierarchy…the name of Lord Beaverbrook becomes steadily more prominent. There is no man living in this country today with more likelihood of succeeding to the premiership of Great Britain than Lord Beaverbrook.” (Quoted in Griffiths P. 249)
That piece was published on 5 January 1930.  Beaverbrook could not have been more delighted. He announced that his chum Lord Rothermere was “the greatest trustee of public opinion we have seen in the history of journalism.” Then, on the 17 February, Beaverbrook announced the formation of the United Empire Party. (n.b. The Empire Crusader on the front page of the Daily Express dates from this era. He was placed in chains in 1951 as it became plain that the Empire was lost.)   

Rothermere backed him instantly. The Daily Mail gave the UEP saturation coverage – readers were informed that this was a moment of historic change in national politics and that supporters of the UEP were flocking to join the party.  
The threat to the Conservatives was obvious and Stanley Baldwin fought back with a speech which, though less often cited than the “power without responsibility/ prerogative of a harlot” one, was hardly less robust in its defence of elected politicians against the pretensions of unelected, self-appointed newspaper proprietors.

“There is nothing more curious in modern evolution than the effect of an enormous fortune rapidly made, and the control of newspapers of your own. The three most striking cases are Mr Hearst in America, Lord Rothermere in England and Lord Beaverbrook. It seems to destroy the balance – the power of being able to suppress everything that a man says that you do not like, the power of attacking all the time without there being any possibility of being hit back; it goes to the head like wine, and you find in all these cases attempts have been made outside the province of journalism to dictate, to domineer to blackmail.” (Quoted in Griffiths P. 250)
The UEP was a political hybrid. Sometimes it fought elections in its own right – putting up a candidate under the UEP title. At other times Beaverbrook was content to support Conservative candidates who declared themselves supporters of Empire Free Trade and agreed to fight on UEP policies. 

The official UEP candidate, Vice-Admiral Taylor, won a by-election at Paddington on 30 October 1930, but the confrontation between Baldwin – the official Conservative leader – and the Press Barons reached its climax in the St. George’s by-election in Westminster, London in March 1931.
This was a rock solid Conservative seat and the Barons decided to make the contest a referendum on Baldwin’s leadership. The conservative candidate was Duff Cooper, a former MP for Oldham and loyal supporter of Stanley Baldwin. Against him stood Sir Ernest Petter, an Independent Conservative candidate.

To begin with Petter was genuinely independent – but Beaverbrook and Rothermere confronted him with an offer he could not refuse. Either he accepted their backing – and fought the by-election on their terms with the full support of their newspapers – or they would put up a UEP candidate who would. 

Petter bowed to the Barons’ demands. In return Lord Beaverbrook paid all of his election expenses and spoke in his support at sixteen venues in the constituency. Duff Cooper left an account of the Barons’ impact on the contest in his autobiography. It tells you rather a lot about the social structure of England at the time, and Duff Cooper’s personal background, as well:  
“Servants have little time to read a newspaper in the morning, but if they do cast an eye on one in the West End of London it will almost certainly be the Daily Express or the Daily Mail. In the afternoon, when they have more time at their disposal, they will turn to the Evening News or the Evening Standard. These four papers were my chief opponents, and every issue of them was devoted to damaging my cause.” 
Baldwin fought back. It was in this campaign that he made the “power without responsibility speech” at the eve of poll meeting in Queen’s Hall, Westminster on March 18th 1931. You know how it ends – the telling phrase was actually written by his cousin, Rudyard Kipling - the author and poet. The preamble – which Baldwin certainly wrote himself – went like this:

“I have said little. It is not worth it. I am going to say something today. The newspapers attacking me are not newspapers in the ordinary sense. They are engines of propaganda for the constantly changing policies, desires, personal wishes, personal dislikes of two men.

What are their methods? Their methods are direct falsehood, misrepresentations, half- truths, the alteration of the speaker’s meaning by publishing a sentence apart from the context, such as you see in these leaflets handed out outside the doors of this hall; the suppression and editorial criticism of speeches which are not reported in the paper. These are methods hated alike by the public and the whole of the rest of the Press…

I have used an expression about ‘insolent plutocracy.’ These words appeared in the Daily Mail of yesterday week: [which said] ‘These expressions come ill from Mr Baldwin, since his father left him an immense fortune which, so far as may be learned from his own speeches, has almost disappeared. It is difficult to see how the leader of a party who has lost his own fortune can hope to restore that of anyone else, or of his country. 

I have one observation to make about this. It is signed ‘Editor, Daily Mail’. I have no idea of the name of that gentleman. I would only observe that he is well qualified for the post which he holds. The first part of that statement is a lie, and the second part… is by its implication untrue…I have consulted a very high legal authority, and I am advised that an action for libel would lie [by which he means succeed].  

Baldwin concluded of course with the now famous assertion that:

“What the proprietorship of these papers is aiming at is power and power without responsibility – the prerogative of the harlot throughout the ages.”

Duff Cooper won the St. George’s by-election. Despite being referred to as servants, a large majority of the constituency voted for him, defeating the Press Barons’ man by 5,700 votes.  When he took his seat in the House of Commons a week later Stanley Baldwin walked at his side. He knew how important the victory was to him.

One great newspaper journalist, Hugh Cudlipp editor of the Daily Mirror in its post Second World War heyday, saw this as a crucial moment in the history of the British Press. He wrote:

“…the baleful influence of proprietorial journalism was diminished. The personal l prestige of Beaverbrook and Rothermere as Press Barons, which rarely extended beyond mutual genuflection, plummeted: so did their power, though not their pride or arrogance.”

I take a slightly different view. 

The history of the Press Barons’ attempts to depose Baldwin and impose their own economic policy raises many issues that are still current today.
To what extent is political behaviour dictated by media coverage?

Do newspapers lead public opinion – or merely follow it?

Does the liberal idea - that free expression of opinion in a free press will eventually lead to good ideas forcing out bad ones - really work? 

Does the concentration of media power in too few hands create dangers for democracy?

But above all else I suggest it demonstrates that, even in a society with no television and only the earliest manifestations of radio news, newspapers had very limited power to tell people what to do. 

The power of mass circulation journalism does not quite work like that. In this context please read the Chapter entitled “The era of the Press Barons” which starts on Page 24 of James Curran and Jean Seaton’s “Power without Responsibility.” We will discuss it in our seminar. 
